Humf.....

Varje termin kommer den trevliga kåravgiften som är obligatorisk hem i brevlådan på 330kr. Eftersom jag absolut inte vet vad dessa pengar går till har jag googlat lite och följande hittar jag på Su´s hemsida (som mer kanske skulle lika ssu´s hemsida.)

Genom att vi som studenter är organiserade i en kår så kan vi gemensamt driva de verksamheter vi behöver - som t.ex. andrahandsbokhandeln, HÖRS-restauranterna eller Frescatihallen.
Om du har ungefär samma behov som andra studenter och använder bara ett fåtal av de tjänster som kåren erbjuder så har du redan efter några veckor tjänat in de pengar som du betalar i kåravgift, och ju längre terminen går desto mer går du med vinst på ditt kårmedlemsskap

Rabatterna är beräknade på följande sätt:

Gymkort på SSIF: Avtalsstudenter 930 kr - övriga 1380 kr. Du tjänar 450kr.
SL kort: 4 månader stud sept-dec 1 600 kr - övriga 2 670 kr. Du tjänar 1070 kr.

Gällande kurslitteratur så har vi räknat på en terminskostnad för studentlitteratur a 2000 kr, varav 1000 kr på Campusbutiken med återförsäljning och 1000 kr på Akademibokhandeln till rabatterat pris.
Campusbutiken erbjuder återförsäljning upp till 65 % av nypris = du tjänar 650 kr.
Akademibokhandeln genomsnittlig studentrabatt 30% = Du tjänar 300 kr.

Hur mycket går jag i vinst på att betala kåravgiften är alltså följande:
Gymkort på SSIF: 0kr eftersom jag tränar i en barack till priset av 900kr för ett år. Jag utnyttjar alltså inte rabatten eftersom den endast avser de som tränar vid skolan.
SL kort: 0kr eftersom jag tjänar mer på att åka buss med remsa än att köpa SL kortet utnyttjar jag alltså inte denna rabatt heller eftersom rabatten endast avser busskort ej något annat.
HÖRS restaurangerna: Jag har inte ätit där någon gång i år. Förra året åt jag där engång då jag glömde ta med mig matlåda så förra terminen tjänade jag 5kr på de och denna termin 0kr än så länge.
andrahandsbokhandeln: En bra idé dock har mina böcker varit slut eller inte funnits när jag har varit där. Förra terminen hittade jag begangnade böcker av en tjej i korridoren. så min vinst på andrahandsbokhandeln är 0k förra terminen och 0kr hitills..

Detta skulle jag vilja att min kåravgift gick till ifall de nu envisas med att ha den kvar:

Gratis studentlitteratur som man lånar av skolan. (då kan man till och med höjja avgiften lite)
Studentrabatt på hela SL inte bara terminskorten.



Jag skulle kunna tänka mig något i form av detta ifall ja skulle  konfrotera de som kommit på detta ovanför.
"Ja men, de finns ju dem som inte har den möjligheten som du har för att få de billigare, var glada för deras skull och tänk vilken bra insats du gjort för de studenter"
Bara studenter som icke kan räkna ekonomi, inget annat!

På återseende / rullgardina!


Kommentarer
Postat av: Viktor

Intressant att den som skrivit ihop allt inte lärt sig skillnaden mellan att tjäna och spara.

2008-09-22 @ 18:01:01
URL: http://jostor.se/vichle

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0